Thursday, April 27, 2006

مشتريان عکسهای دکتر نجيب الله، احمدشاه مسعود و حامد کرزی



از آغاز سال نو خورشيدی، تقويم هايی به بازارهای کابل و ديگر شهرهای افغانستان آمده است که حاوی عکسهايی از دکتر نجيب الله آخرين رييس جمهور دولت کمونيستی افغانستان و شماری از اعضای خانواده اوست.
در کنار عکس و تقويم های دارای عکس دکتر نجيب الله، عکسهايی از شخصيت مخالف وی، احمد شاه مسعود فرمانده فقيد مجاهدين و حامد کرزی رييس جمهور افغانستان نيز، زينت بخش تقويمهای جديد است.
هفت و هشت ثور (27 و 28 آوريل) در تاريخ افغانستان يادآور دو روز مهم و سرنوشت ساز است.
در هفت ثور سال 1357 خورشيدی، افسران کمونيست ارتش افغانستان به رهبری نورمحمد تره کی، با راه اندازی يک کودتای خونين، به حکومت محمد داوود خان رييس جمهور وقت پايان دادند.
تشکيل حکومت کمونيستی در افغانستان و به دنبال آن، اشغال اين کشور توسط ارتش شوروی سابق، سرآغاز رويدادهای مختلف از جمله مقاومتهای مسلحانه گروههای مجاهدين بود.
چهارده سال بعد، مجاهدين در هشت ثور 1371 خورشيدی و به دنبال حصول توافقی برای کنار رفتن دکتر نجيب الله از قدرت، وارد کابل پايتخت کشور شدند و حکومتی به نام دولت اسلامی افغانستان تشکيل دادند.
نزديک به يک دهه از دست يافتن مجاهدين به حاکميت در افغانستان و فروپاشی دولت دکتر نجيب الله و به دنبال آن، آغاز جنگهای داخلی گروههای مجاهدين می گذرد
اکنون، با همکاری جامعه جهانی، افراد برجسته ای از کمونيستهای سابق، رهبران مجاهدين و افرادی از گروه طالبان، در زير يک سقف که پارلمان و مرکز قانون گذاری کشور است گرد آمد اند و گويی که نه جنگی بوده است و نه اختلافی.
در بيرون از پارلمان و در خانه های مردم نيز، همان گونه که عکسهای رييس جمهور کنونی کشور (حامد کرزی) بر در و ديوار آويخته است، تصاويری از دکتر نجيب الله رييس جمهور فقيد و فرمانده مخالف وی، احمد شاه مسعود نيز، دست به دست و خريد و فروش می شود.
جلوه و جذابيت عکسهای رهبران سياسی و نظامی ديروز و امروز افغانستان، زمانی بيشتر به چشم می خورد که فروشندگان، اين عکسها را در کنار تصاويری از هنرپيشگان هاليوود و باليوود و آوازخوانها و هنرمندان افغان به نمايش می گذارند.
برداشت شما از اين وضعيت چیست؟
نظرات خود را با استفاده از پنجره موجود در اين صفحه برای ما بفرستيد.
لطفا به زبان و خط فارسی، به صورت کوتاه و فشرده بنويسيد