Tuesday, June 13, 2006

جورج بوش

بوش بر حمايت از دولت عراق تاکيد نهاده است
  
  
جورج بوش و مقامات ارشد دولت وی در جلسه ارزيابی اوضاع عراق شرکت دارند
قرار است مقامات ارشد دولت عراق در جلسه ارزيابی اوضاع آن کشور که در آمريکا برگزار شده شرکت کنند و همزمان، وقوع انفجار شديدی در شهر کرکوک چندين کشته و زخمی برجای نهاده است.
روز سه شنبه، 13 ژوئن، دومين و آخرين روز از جلسه ارزيابی اوضاع عراق و حضور ايالات متحده در آن کشور در کمپ ديويد، اقامتگاه تفريحی رييس جمهوری آمريکا، برگزار می شود و نخست وزير و برخی مقامات عراقی از طريق تماس ويديويی از راه دور نظرات خود را زمينه های مختلف تشريح می کنند.

روز دوشنبه نخستين روز اين جلسه با شرکت جورج بوش، رييس جمهوری، ديک چنی، معاون رييس جمهوری، کاندوليزا رايس، وزير خارجه، دونالد رامسفلد، وزير دفاع و مقامات ارشد سياسی و نظامی آمريکا در کمپ ديويد کار خود را آغاز کرد.

در پايان اين جلسه، آقای بوش نسبت به پيشرفت در اوضاع عراق ابراز اميدواری کرد و گفت که همسايگان عراق و ساير کشورها بايد برای بهبود اوضاع عراق تلاش بيشتری به خرج دهند.

به خصوص وی خواستار آن شد که کشورهايی که وعده داده اند به بازسازی عراق کمک خواهند کرد به وعده خود عمل کنند.

رييس جمهوری آمريکا اشاره کرد که منابع عظيم نفتی عراق می تواند عاملی در حفظ وحدت ملی در آن کشور باشد.

حمايت از دولت عراق و مقابله با خشونت

جورج بوش همچنين حمايت قاطع خود از دولت جديد عراق را مورد تاکيد قرار داد و حمايت از دولت را برای خاتمه دادن به خشونت در اين کشور ضروری خواند.

وی گفت که بهترين راه برای پيروزی در جنگ عليه شورشيان عراق وجود يک دولت وحدت ملی است که بتواند از خود دفاع کند و منافع ملموسی را در اختيار مردم قرار دهد.
  
دولت نوری مالکی از حمايت قاطع ايالات متحده برخوردار است

ناظران می گويند هدف آقای بوش از برگزاری اجلاس کمپ ديويد بهبود موقعيت دولت جديد عراق و همچنين افزايش اعتماد آمريکاييان نسبت به سياست دولت در عراق است.

روز دوشنبه همچنين خبر رسيد که شبکه القاعده در عراق با انتشار بيانيه ای در سايت های اينترنتی اعلام داشته که فردی به نام شيخ ابوحمزه المهاجر را به جانشينی ابومصعب الزرقاوی، رهبر القاعده عراق که روز چهارشنبه گذشته کشته شد، انتخاب کرده است.

رييس جمهوری آمريکا در واکنش به اين خبر گفت که رهبر جديد القاعده عراق نيز به فهرست کسانی اضافه می شود که تحت تعقيب نيروهای آمريکايی قراردارند.

ابومصعب الزرقاوی و شورشيان تحت رهبری وی مسئول برخی از شديدترين موارد خشونت در عراق، از جمله بمب گذاری انتحاری، حمله به مراکز و تجمع های شيعيان و گروگانگيری و گردن زدن گروگان ها شناخته شده بود.

انفجار در کرکوک

در خبری ديگر، روز سه شنبه وقوع يک رشته انفجارهای نيرومند در شهر کرکوک، در شمال عراق، دست کم شانزده کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشت.
  
انفجارهای کرکوک چندين کشته و زخمی برجای گذاشته است

به گفته منابع رسمی شهر، يک اتومبيل بمب گذاری شده گروهی از گشتی های پليس کرکوک را هدف قرار داد که در انفجار آن، ده نفر جان خود را از دست دادند.

نيم ساعت بعد از اين انفجار، راننده يک اتومبيل بمب گذاری شده ديگر به منظور اجرای عمليات انتحاری اتومبيل خود را به سوی يک پاسگاه پليس راند و هنگامی که محافظان پاسگاه به سوی وی آتش گشودند، بمب را منفجر کرد.

کوتاه مدتی پس از اين انفجار، راننده يک اتومبيل بمب گذاری شده ديگر اقدام به ترور رييس پليس يکی از محله های جنوبی کرکوک کرد که در اثر آن، رييس پليس زخمی و يکی از محافظان وی کشته شد.

تا کنون شهر کرکوک، از مراکز اصلی توليد نفت در شمال عراق، در مقايسه با ساير نقاط اين کشور، مانند موصل و بغداد، از آرامش بيشتری برخوردار بوده است.

جمعيت کرکوک از گروه های مختلف قومی تشکيل يافته اما با وجود سياست رژيم سابق عراق برای جايگزينی اکثريت کرد اين شهر از طريق مهاجرت های اجباری، کردها هنوز بزرگترين گروه قومی شهر را تشکيل می دهند.